TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO
UNESCO
Apakah badan yang mewakili badan di atas?
Pernah anda mendengar satu badan yang
dinamakan UNESCO? Tahukah anda apakah
itu UNESCO?
![]() Circle map : Pengenalan UNESCO |
Buat pengetahuan anda, Malaysia tidak terkecuali dalam menyertai UNESCO seperti
penyertaan-penyertaannya yang lain dalam ASEAN, Komenwel, OIC dan lain-lain lagi.
Malaysia telah menyertai UNESCO pada awal penubuhannya.
Sila klik untuk maklumat lebih lanjut tentang UNESCO di Malaysia:
Sila klik untuk maklumat lebih lanjut tentang UNESCO di Malaysia:
http://unesco.org.my/1/
Pada 1993, UNESCO telah membentuk 4 toggak pendidikan. Selaras dengan mandat yang
Bridge map : 4 pillar
Sebelum menerangkan 4 tonggak unesco dengan lebih jelaslagi, kita perlu mengetahui
TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO
Pada 1993, UNESCO telah membentuk 4 toggak pendidikan. Selaras dengan mandat yang
diberikan oleh PBB kepada unesco dalam melaksanakan kemajuan dalam bidang
pendidikan, pada 1996 badan ini telah menetapkan bahawa tonggak ini harus dijadikan
panduan bidang pendidikan. UNESCO telah menggariskan 4 tonggak utama bagi sistem
pendidikan. yang juga dikenali sebagai 4 pillar.

apakah tujuan tonggak unesco yang telah dirancangini. Antara tujuannya adalah:

Bubble map : Tujuan tonggak pendidikan UNESCO
Unesco telah menggubal 4 tonggak pendidikan yang dilihat merangkumi pendidikan

Bubble map : Tujuan tonggak pendidikan UNESCO
Unesco telah menggubal 4 tonggak pendidikan yang dilihat merangkumi pendidikan
sepanjang hayat kita. Tonggak ini merupakan pencorak kepada sistem pendidikan kita
dan sekaligus telah memberikan impak kepada sistem pendidikan kita dan juga penggerak
tonggak ini. Definisi daripada tonggak ini adalah :
Brace map : Definisi 4 tonggak pendidikan UNESCO
Untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai 4 pillar ini, anda boleh klik pada

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai 4 pillar ini, anda boleh klik pada
link di ini :http://www.unesco.org/delors/fourpil.htm
PERANAN MASYARAKAT SEKOLAH
Masyarakat sekolah terdiri daripada pihak pentadbir dan guru-guru. Mereka
merupakan penggerak kepada tonggak ini untuk mencapai pendidikan
yang cemerlang. Bagi memastikan kejayaan sesebuah sekolah, guru dan
pihak pentadbir memainkan peranan yang penting. Antara peranan guru
dan pihak pentadbir adalah ;
merupakan penggerak kepada tonggak ini untuk mencapai pendidikan
yang cemerlang. Bagi memastikan kejayaan sesebuah sekolah, guru dan
pihak pentadbir memainkan peranan yang penting. Antara peranan guru
dan pihak pentadbir adalah ;
IMPAK 4 PILLAR DALAM PENDIDIKAN DI MALAYSIA
Bagi memastikan pendidikan bertaraf global, sistem pendidikan Malaysia telah
menggunakan tonggak pendidikan UNESCO sebagai teras dalam menggubal
dan merancang segala bidang yang berkaitan dengan pendidikan. Antara impak
yang dilihat daripada tonggak pendidikan UNESCO ini adalah :
Sumber :
Hussein Ahmad. (2001). Mandate UNESCO dan Cabaran Globalisasi. Kuala Lumpur: Utusan Publications
Hussein Ahmad. (2001). Mandate UNESCO dan Cabaran Globalisasi. Kuala Lumpur: Utusan Publications
No comments:
Post a Comment