TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN MURID *** *** *** *** *** GURU DAN PERUNDANGAN *** *** *** *** KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN *** *** *** *** INOVASI DAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN *** *** *** PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN *** *** *** TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO *** *** ***

Tonggak Pendidikan Unesco

TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO

UNESCO


Apakah badan yang mewakili badan di atas?

 Pernah anda mendengar satu badan yang 

dinamakan UNESCO? Tahukah anda apakah 

itu UNESCO?






Berdasarkan gambar rajah dibawah memberikan gambaran awal apakah itu UNESCO.


Circle map : Pengenalan UNESCO



























Buat pengetahuan anda, Malaysia tidak terkecuali dalam menyertai UNESCO seperti 
penyertaan-penyertaannya yang lain dalam ASEAN, Komenwel, OIC dan lain-lain lagi.
Malaysia telah menyertai UNESCO pada awal penubuhannya.

flow map : rentetan UNESCO di Malaysia

Sila klik untuk maklumat lebih lanjut tentang UNESCO di Malaysia: 
http://unesco.org.my/1/



TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO 





Pada 1993, UNESCO telah membentuk 4 toggak pendidikan. Selaras dengan mandat yang 
diberikan oleh PBB kepada unesco dalam melaksanakan kemajuan dalam bidang 
pendidikan, pada 1996 badan ini telah menetapkan bahawa tonggak ini harus dijadikan 
panduan bidang pendidikan. UNESCO telah menggariskan 4 tonggak utama bagi sistem 
pendidikan. yang juga dikenali sebagai 4 pillar.
                                   Bridge map : 4 pillar



Sebelum menerangkan 4 tonggak unesco dengan lebih jelaslagi, kita perlu mengetahui
 apakah tujuan tonggak unesco yang telah dirancangini. Antara tujuannya adalah:



        Bubble map : Tujuan tonggak pendidikan UNESCO





Unesco telah menggubal 4 tonggak pendidikan yang dilihat merangkumi pendidikan 
sepanjang hayat kita. Tonggak ini merupakan pencorak kepada sistem pendidikan kita 
dan sekaligus telah memberikan impak kepada sistem pendidikan kita dan juga penggerak
 tonggak ini. Definisi daripada tonggak ini adalah :


        Brace map : Definisi 4 tonggak pendidikan UNESCO


Untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai 4 pillar ini, anda boleh klik pada 
link di ini :http://www.unesco.org/delors/fourpil.htm


PERANAN MASYARAKAT SEKOLAH

Masyarakat sekolah terdiri daripada pihak pentadbir dan guru-guru. Mereka 
merupakan penggerak kepada tonggak ini untuk mencapai pendidikan 
yang cemerlang. Bagi memastikan kejayaan sesebuah sekolah, guru dan 
pihak pentadbir memainkan peranan yang penting. Antara peranan guru
 dan pihak pentadbir adalah ;


                                     Double bubble : Peranan guru dan pihak pentadbir




IMPAK 4 PILLAR DALAM PENDIDIKAN DI MALAYSIA


Bagi memastikan pendidikan bertaraf global, sistem pendidikan Malaysia telah 
menggunakan tonggak pendidikan UNESCO sebagai teras dalam menggubal 
dan merancang segala bidang yang berkaitan dengan pendidikan. Antara impak
 yang dilihat daripada tonggak pendidikan UNESCO ini adalah :


multi-flow map : impak 4 pillar dalam sistem pendidikan

Sumber : 
Hussein Ahmad. (2001). Mandate UNESCO dan Cabaran Globalisasi. Kuala Lumpur: Utusan Publications

No comments:

Post a Comment